Lepiej, byśmy teraz nie lecieli na Marsa. Jest pewien szczególny powód

28.10.2022 13:22

Najnowsze doniesienia naukowców w sprawie Marsa mogą zniweczyć plany przyszłych kolonizatorów. Wynika z nich jasno, że na razie nie powinniśmy wysyłać ludzi na Czerwoną Planetę.

Mars

Naukowcy od kilku lat poszukują coraz to nowych możliwości, które pozwoliłyby nam wybrać się w podróż na Marsa. Niektórzy uważają jednak, że jest na nią stanowczo za wcześnie. Powinniśmy się jeszcze wstrzymać - tak wynika z badań przeprowadzonych przez amerykański Uniwersytet w Northwestern.

Zobacz także: Naukowcy zaobserwowali niepokojące zachowanie planetoidy. Staje się dla nas niebezpieczna

Lepiej, byśmy teraz nie lecieli na Marsa. Jest pewien szczególny powód

Informacje ogłoszone przez naukowców z USA mogą zrewolucjonizować naszą wiedzę o Marsie. Wynika z nich bowiem, że istnieje szansa na odkrycie śladów życia na powierzchni planety. Jak podaje spidersweb.pl, próbki gruntu marsjańskiego, które dotrą na Ziemię na początku lat trzydziestych, prawdopodobnie zawierają w sobie na to dowody.

Z ustaleń naukowców wynika, że jeśli na Marsie kiedykolwiek występowały bakterie, wciąż mamy szansę się o tym dowiedzieć. Wcześniej sądzono, że nie mogły one przetrwać do dzisiaj. Badacze z Northwestern twierdzą, że jest inaczej - te, które znajdują się pod powierzchnią, potrafią żyć miliony lat. Łazik Perseverance zebrał próbki gruntu marsjańskiego, a po upływie dekady dotrą one na Ziemię. Wtedy będziemy mogli się dowiedzieć, jaką tajemnicę skrywa przed nami Czerwona Planeta.

loader

Badania przeprowadzone na uniwersytecie działają na wyobraźnię. Stworzono symulację warunków panujących na Marsie, po czym skierowano promieniowanie w stronę sześciu rodzajów bakterii.

W podsumowaniu badań naukowcy przyznali, że część ziemskich mikroorganizmów byłaby w stanie przetrwać pod powierzchnią Marsa przez setki milionów lat - czytamy.

W artykule naukowym przedstawiającym zgromadzone wnioski Amerykanie przekonują, by na razie zrezygnować z planów podróży na czwartą planetę Układu Słonecznego.

Na Marsie może występować życie. "Nie możemy tam polecieć"

Naukowcy uważają, że przedwczesna podróż na Marsa mogłaby przynieść nieodwracalne szkody. Jeśli na powierzchnię planety trafi człowiek, zabierze ze sobą miliardy bakterii. Od tej pory trudno będzie ustalić, czy Mars był jałową ziemią, czy też kiedyś występowało tam życie.

Nigdy nie będziemy mieli pewności, czy życie znalezione później na Marsie jest faktycznie z Marsa, czy zostało tam zawleczone przez nas samych. Istnieje zatem ryzyko, że lecąc na Marsa zbyt szybko, przed jego gruntownym zbadaniem, stracimy okazję na pewne odkrycie pierwszego przypadku życia pozaziemskiego - wyjaśnia znawca kosmosu, Radosław Kosarzycki.

Czerwona Planeta była kiedyś pokryta wodą, a z wyglądu przypominała Ziemię. Gdy łazik Perseverance wylądował w kraterze Jezero, dowiedzieliśmy się, że znajdowało się tam jezioro sięgające głębokości 250 metrów. Co się stało z występującymi w nim bakteriami? Czy żyły tam jakieś organizmy? Jesteśmy coraz bliżsi znalezienia odpowiedzi na te pytania. Jeśli jednak zabraknie nam cierpliwości, możemy stracić szansę na ich poznanie.

Co o tym sądzicie?

Zobacz także: Tak rodzi się najbardziej przerażające zjawisko w kosmosie. Niezwykły film od NASA

Niewielu osobom udaje się zdobyć w tym quizie maksymalną liczbę punktów. Spróbujesz?

loader