NASA udostępnia szokujące zdjęcie Ziemi. Pokazuje, jak niewiele wody jest na powierzchni planety

27.09.2022 12:57

Agencja NASA opublikowała na swoim facebookowym profilu grafikę, która działa na wyobraźnię. Ten widok może przerazić.

Ziemia

70 proc. powierzchni Ziemi pokrywa woda. Jak dużo jej jednak jest, w porównaniu do rozmiarów całego globu? Grafika od zespołu naukowców, którzy zajmują się badaniem oceanów, może zaskoczyć. Jack Cook, Adam Nieman i Woods Hole zilustrowali wodę na Ziemi w dość niezwykły sposób.

Zobacz także: Nad Polską ukazała się zorza polarna. Astrofotograf pokazał niesamowite zdjęcia

NASA udostępnia szokujące zdjęcie Ziemi. Na powierzchni planety jest niewiele wody

Jak wyglądałaby nasza planeta, gdyby występująca na niej woda została zamknięta w jednej kropelce? Obraz stworzony przez amerykańskich badaczy może przerazić niejedną osobę. Widać na nim trzy krople. Jedna z nich, największa, reprezentuje całą wodę na Ziemi (także lodowce i wilgoć w powietrzu), średnia - wodę słodką, mała - wodę nadającą się do picia.

Chociaż woda pokrywa aż 70 proc. powierzchni globu, zajmuje dosyć płytki obszar w porównaniu do promienia planety. Promień takiej "wodnej kuli", którą stworzyli badacze na potrzeby ukazania jej na grafice, ma zaledwie 700 km, czyli mniej niż promień Księżyca.

Pod wpływem globalnego ocieplenia i postępującego zanieczyszczenia kropelka wody zdatnej do picia z biegiem czasu coraz bardziej się zmniejsza. Według ONZ już w 2025 roku na Ziemi mogą wystąpić pierwsze konflikty związane z brakiem wody w niektórych rejonach świata.

Tak przemieszcza się woda na Ziemi

W marcu 2022 roku, z okazji Światowego Dnia Wody, agencja NASA opublikowała nagranie ukazujące ruch wody w biosferze. Możemy na nim zobaczyć, w jaki sposób woda przemieszcza się po naszej planecie. Są to procesy regulowane przez naturę, jednak w znacznym stopniu zakłócane przez działalność człowieka. Od dłuższego czasu jesteśmy zachęcani do oszczędzania wody - nie tylko po to, by zmniejszyć wysokość rachunku do opłacenia.

Zasoby wody na Ziemi nieustannie maleją, a koszty jej pozyskania rosną. Jeśli chcemy jak najdłużej posiadać dostęp do wody pitnej, nie powinniśmy jej marnować.

Też tak uważacie?