NASA pokazuje, jakie możliwości ma teleskop Webba. Efekt jest szokujący

Magdalena Pawłowska
11.05.2022 10:49

Najnowszy post NASA zrobił ogromne wrażenie w sieci. Fotografie opublikowane przez agencję zyskują coraz większą popularność. I nic dziwnego - stanowią zapowiedź tego, że niedługo poznamy kosmos w takim stopniu, o jakim dotąd nie marzyliśmy.

Teleskop Jamesa Webba wystartował 25 grudnia 2021 roku. Od wielu miesięcy pozostaje w fazie testów, więc niektórzy zdążyli już o nim zapomnieć. Najnowsze zdjęcia od NASA z pewnością sprawią, że miłośnicy astronomii zaczną się niecierpliwić. Dowodzą bowiem tego, że Webb jest cudem technologii.

Zobacz także: To obraz jak z "Króla Lwa". Astrofotograf uchwycił niezwykły kształt w obłoku gwiazd

NASA pokazuje, jakie możliwości ma teleskop Webba. Efekt jest szokujący

Choć w 2022 roku Webb przesyła nam jedynie zdjęcia testowe, które są efektem sprawdzania ustawień w poszczególnych urządzeniach, nie powinniśmy dać się temu zmylić. To niewyraźne obrazy, na których niemal nic nie widać - ale tym większym szokiem okaże się dla nas to, co będziemy mogli na nich zobaczyć już za kilka miesięcy.

Jak podaje geekweek.pl, udało się skalibrować Webba we wszystkich elementach naukowych i teleskop jest gotowy do pracy w technologii średniej podczerwieni (MIRI). Agencja NASA postanowiła przetestować jego możliwości poprzez zlecenie mu konkretnego zadania - musiał wykonać fotografię Wielkiego Obłoku Magellana, czyli galaktyki będącej gęstym polem gwiazd i kosmicznego pyłu. To taka przestrzeń w kosmosie, która zawiera w sobie mnóstwo trudnych do dostrzeżenia szczegółów.

Webb poradził sobie ze swoim zadaniem w taki sposób, że trudno mieć jakiekolwiek wątpliwości - zapewnienia NASA są prawdą, a teleskop rzeczywiście jest najlepszym, jaki kiedykolwiek powstał. Agencja opublikowała porównanie fotografii wykonanej przez Kosmiczny Teleskop Spitzera i tej, którą zrobił Webb po pierwszych testach. Różnica w jakości obu obrazów jest szokująca.

Kosmiczny Teleskop Webba - kiedy pierwsze zdjęcia?

Nie ulega wątpliwości, że to urządzenie pozwoli nam poznać Układ Słoneczny i dalszą przestrzeń kosmiczną w takim stopniu, o jakim wcześniej ludzkość mogła jedynie pomarzyć. Zdjęcia Webba są tak szczegółowe, że z całą pewnością zrewolucjonizują nasze myślenie o kosmosie. Według zapewnień NASA teleskop rozpocznie swoją pracę już za kilka miesięcy. Czego możemy się wtedy spodziewać?

W pierwszym roku działalności naukowej Webb napisze zupełnie nowe rozdziały w historii naszych początków, czyli powstawania gwiazd i planet - powiedział jeden z badaczy, Klaus Pontopiddan.

Czekacie na prace Webba?