Cisza na Marsie to mit. NASA opublikowała dziwne dźwięki z powierzchni planety

04.04.2022 11:44

Nowe nagranie od NASA pozwala sobie wyobrazić, co tak naprawdę słychać na powierzchni Czerwonej Planety. Nie każdemu się to jednak spodoba.

Dźwięki rozchodzące się na Marsie niejednego mogłyby przyprawić o ciarki. Występują rzadko, a poza nimi na planecie panuje zupełna cisza. Taka, od której można oszaleć.

Zobacz także: To obraz jak z "Króla Lwa". Astrofotograf uchwycił niezwykły kształt w obłoku gwiazd

Cisza na Marsie to mit. NASA opublikowała dziwne dźwięki z powierzchni planety

Mars to planeta niemal zupełnie pozbawiona atmosfery. Oprócz tego właściwie nic się tam nie dzieje, więc nie rozchodzą się żadne dźwięki. Na powierzchni panuje głucha cisza, a po żółtych wschodach słońca następują zachody o zimnym niebieskim odcieniu. Gdyby nie to, że występują tam największe burze piaskowe w całym Układzie Słonecznym, a wiatr może rozpędzać się do setek kilometrów na godzinę, trudno byłoby uwierzyć, że miewają tam miejsce jakiekolwiek dynamiczne wydarzenia. Niewiele osób jest w stanie sobie wyobrazić, że w kraterze Jezero woda sięgała głębokości 250 metrów, a miliardy lat temu planeta wyglądała kiedyś prawie tak samo jak nasz glob.

Teraz jednak cisza na Marsie stała się mitem. Z nagrania NASA wynika, że występują tam dźwięki - i nie chodzi wcale o szum wiatru, a o całkiem donośny hałas. Da się go zarejestrować najzwyklejszymi mikrofonami, przy użyciu niewymagającego sprzętu. Za pojawienie się tych brzmień na powierzchni Marsa odpowiada człowiek, który wysłał tam łaziki i przelatujące drony. Nagranie brzmi jednak dość dziwacznie. Nie każdy byłby w stanie słuchać tych dźwięków bez uczucia niepokoju:

Co słychać na powierzchni Marsa?

Jak podaje spidersweb.pl, badania przeprowadzone przez NASA na powierzchni Czerwonej Planety doprowadziły do zaskakujących wniosków. Okazało się, że występują tam dwie prędkości dźwięku - inna dla wysokich, a inna dla niskich tonów. Wszystkie podróżują jednak wolniej niż na Ziemi. Poza tymi, które tworzą łaziki i drony, nie usłyszymy tam wielu innych.

Pierwsi marsonauci powinni ze sobą zabrać dobre słuchawki i naprawdę ogromnych rozmiarów płytotekę. Bez tego oszaleją od panującej tam ciszy, zanim wrócą na Ziemię. Na to przynajmniej wskazują nagrania dźwięków otoczenia zarejestrowane na Marsie - zauważył znawca kosmosu, Radosław Kosarzycki.

Trudno nie zgodzić się z tymi słowami. Potrafilibyście wytrzymać w takich warunkach?